
Знаете ли, че БНТ на практика предава личните Ви данни на международни рекламни мрежи? И че хич не се старае да ви обясни какво прави?
Цифрова република днес изпрати жалба до Комисия за защита на личните данни срещу обществената телевизия с надеждата да обърне внимание на регулатора върху констатираните пропуски и нередности.
Какво се случва, когато посетите bnt.bg?
Когато посетите Интернет страницата на обществената телевизия за пръв път, ще Ви изскочи прозорче, което Ви приканва да приемете използването на множество и най-разнообразни бисквитки, чрез които БНТ може да обработва Ваши лични данни.
Каквото обаче не става ясно е, че телевизията твърди, че има законен интерес да предава данните Ви на рекламни мрежи като “Quantcast International Limited”, “Adikteev” и “TripleLift, Inc.”. Това на практика дава възможност на тези компании да събират и обработват информация за Вашето поведение и предпочитания и да предават свободно тази информация на трети лица.
Защо това е проблем?
1. Така възприетият подход за събиране и обработване на лични данни не отговаря на законовите изисквания и добрите практики, касаещи обработването на лични данни, а именно:Винаги е важно всеки от нас да знае с какво се съгласява и още повече – да има възможност по лесно достъпен начин да управлява и променя настройките, касаещи събирането и обработването на лични данни. Информацията за това какво се случва с данните Ви и кой има право да Ви следи е достъпна чак след отварянето на четири подменюта. Голяма част от нея е достъпна само на английски език.
2. БНТ твърди, че има “законен интерес” да предава личните Ви данни на международни рекламни мрежи. Същевременно никъде не фигурира информация какъв точно е този законен интерес, на който се позовава телевизията. Освен това, видно е, че освен законният интерес обществената телевизия намесва и съгласието за обработване на лични данни като допълнително правно основание – считаме, че такава кумулация на основания е невъзможна.
3. Вие реално не получавате контрол върху това какво се случва с Вашите данни и не съществува лесен начин да се разпоредите лично с начина, по който личните Ви данни биват събирани и обработвани от националната телевизия.
4. БНТ като обществена телевизия има задачата да информира и обслужва гражданите. За тази цел получава от нас пари (които ние плащаме под формата на данъци). Един от аргументите да получава обществени средства е, за да не е зависима от рекламната индустрия. Смятаме, че прикритото предаване на данните на хората, които я издържат, на рекламни агенции, е неморално. Това не е ОК.
Какво правим по въпроса?
Днес Цифрова република изпрати писмена жалба до Комисията за защита на личните данни по този въпрос.
Обръщаме се с призив към регулатора да задължи БНТ да приведе настройките на поверителността на уебсайта си в съответствие с изискванията на законодателството за защита на личните данни.
Обръщаме се с призив към БНТ да отчете функцията си на обществена медия и да постави обществото като свой основен приоритет.
Обмисляме да организираме масови сигнали или последващи правни действия в зависимост от реакцията на КЗЛД и БНТ.
За Цифрова република,
Никол Атанасова
Дими Димитров